Profiili

Oma valokuva

Helsinkiläistynyt ex-Jyväskyläläinen IT-alan yrittäjä, kirjanpitäjä, valkokaulusduunari, kauppatieteiden maisteri ja tietojärjestelmätieteen tohtoriopiskelija. Joskus saattaa lipsahtaa myös politiikan puolelle. Huhuista huolimatta en oikeasti ole kokoomusnuori, vaan lähinnä oikeistoliberaali.

Blogin kirjoittaminen on minulle ensisijaisesti keino omien ajatusten järjestelyyn aiheesta jos toisestakin. Erityisesti tekstit keskittyvät verotuksen, opiskelun, talouspolitiikan ja välillä yrittämisen tai sijoittamisenkin ympärille. Kirjanpitäjätaustani ja opintojeni vuoksi niistä aiheista voin kertoa tietävänikin jotakin.

Muita linkkejä
Yritykseni nettisivut löytyvät osoitteesta https://www.koskila.net. Mikäli asiat ja jutut joita päivittäin teen oikeasti kiinnostavat, niistäkin löytyy enemmän tietoa omilta nettisivuiltani.

25.4.2011

Kuinka vaikeaksi voi kirjan lainaamisen tehdä?

Alunperin mulla oli tämän maanantain tekstiksi kaksi vaihtoehtoa:
  • idealistinen ja hyvin teoreettinen ajatelma maailmasta ilman rahaa, ja miten homma voisi toimia, tai
  • masentunut ja synkkä tylytys edellisten ikäluokkien ja sukupolvien meille jättämästä raiskatusta ja moniongelmaisesta maailmasta
mutta arkisten ongelmien selättämänä päätinkin tilittää katkerasti yliopiston kirjastosta, ja siitä kuinka pienikin tehtävä voidaan muuttaa mahdottomaksi tietotekniikan (ja kelvottoman asiakaspalvelun) avulla.

Sen lisäksi että teksti julkaistaan normaalisti blogissani ja laitan siitä linkin Facebookissa, aion linkata sen oman tiedekuntani, Jyväskylän yliopiston kirjaston ja Tietohallintokeskuksen henkilökunnalle. Ottakoot tämän asiakaspalautteena.


Aloitetaanpa kuitenkin ihan alusta

Tarinani alkaa ajasta noin kuukausi sitten. Tyttöystäväni yritti kuukausi sitten käydä kirjastossa lainaamassa minulle erään teoksen. Annoin kirjan nimen hänelle paperilla, jotta varmasti saisin oikeat materiaalit. Tyrmistys oli suuri, kun kirjaston tiskillä asiakaspalvelija tarjosi hänelle vain "ei-oota" - yliopiston kirjastosta ei siis löydy kurssikirjoja, joita meidät nimenomaisesti lähetettiin sieltä lainaamaan?

Päätin sitten tarttua härkää sarvista, ja surffailin selaimella yliopiston kirjaston nettisivuille. Virhe. Olisin voinut käyttää aikani paremmin esimerkiksi vahtimalla maalin kuivumista naapurin olkkarissa, tai lumikasojen vääjäämätöntä sulamista kadunvarrella.

Lähdin siis koittamaan kirjautumista yliopiston kirjaston järjestelmään. Ensimmäinen tehtävä oli löytää kirjautumissivusto jostain. Googlesta ei hakusanoilla "Jyväskylän yliopiston kirjasto" ainakaan minulla tullut kuin heidän jäätävä tietokantansa näkyville. Jaa niin, ja Wikipedia-artikkeli.

Arvaamalla (tai Wikipedia-artikkelin lähteistä katsomalla) voi toki myös löytää tiensä lopulta kirjaston nettisivuille osoitteeseen https://kirjasto.jyu.fi/. Joo, aika ennalta-arvattavaa, mutta olisi silti kiva jos sivu löytyisi Googlellakin.

Käytän itse yliopiston nettisivuja, kurssitietojärjestelmää, materiaaliplonea ja AD-tiliänikin suomeksi, joten on hiukan hämmentävää että etusivu aukeaa ainakin minulla englanniksi. Ehkä tavoitteena on tukea opiskelijoiden kansainvälistymistä, tai vain häveliäästi koittaa hiukan piilottaa tuonkin laitoksen suomenkielisyyttä. En jaksa tästä suuttua, sivusto ei sentään aukea ruotsiksi...

Mistä puheenollen, sivustoa ei ilmeisesti edes saa ruotsiksi. Kaksikielisessä maassa tämä on aika jalo veto. Hajotkaa siihen, hurrit!


Sivuston oikeasta yläkulmasta löytyy kätevä "log in"-painike, josta kuvittelisi pääsevän kirjautumaan sisälle kirjaston järjestelmiin. Tätä kirjoittaessani sivusto ei vastaa, mutta voin vakuuttaa että normaalisti siitä pääsee kirjautumaan sisälle - muttei kirjaston järjestelmään vaan yliopiston extranettiin. Loogista, eikö? No, tämäkin selvisi kokeilemalla.

Pääsin sitten lopulta Jyväskylän yliopiston kirjaston tietokantaan JYKDOKiin, joka oli itse asiassa Googlen ensimmäinen linkki. Sen kuvaus Googlen indeksissä vaan ei ollut kovin kummoinen, joten se jäi minulta klikkaamatta...


Että näin Jyväskylässä. Hävettää vähän opiskella tässä yliopistossa.

Joka tapauksessa onnistuin lopulta pääsemään käyttämään kirjaston järjestelmää, joka on ulkoasultaan piristävän 90-lukulainen - ehkä siis muodissa jo 2040-luvulla. Ihan tässä tulee nuoruus mieleen. Nuoruus, ja FrontPage Express.

Aineistohakuun pääsee sentään käsiksi jopa kirjautumatta sisälle järjestelmään.

Suuri laiva, siis yliopisto, kääntyy tietenkin hitaasti ja päivittää järjestelmiensä ulkoasua kerran vuosisadassa. Korkeintaan.


Ainutlaatuinen käyttökokemus
Nide numero 34 254. Haluaisin tapetoida
tuolla kansitaiteella huoneeni.
Lähde: ebooknetworking.com

Tein sitten lopulta kyselyn tarvitsemastani teoksesta, mutta sitä ei silloin ollut järjestelmän mukaan hyllyssä. Asetin varauksen kirjaan, jossa minua ennen oli joku jonossa. Hiukan hämmentävästi minun täytyi nimenomaan haluta tietty nide, eikä vain tiettyä teosta - en siis voinut ilmoittaa haluavani lainata mitä tahansa kirjaa nimeltä "Chaffey, Dave / E-Business and e-commerce management - Strategy, implementation and practice" vaan minun täytyi päättää haluavani täsmälleen "Chaffey, Dave / E-Business and e-commerce management - Strategy, implementation and practice, yliopiston kirjaston nide numero 34 254" jolloin en ollut oikeutettu mihinkään muuhun niteeseen, vaan juuri tähän yhteen.

Noh, typerämpikin ymmärtää, että järjestelmä on luotu näin, jotta koodareiden olisi mahdollisimman helppo se tehdä, koska tietenkin tällaisissa asiakkaiden käytössä olevissa järjestelmissä tulee nimenomaan ajatella kehittäjien helppoutta, ei loppukäyttäjien (huomatkaa sarkasmi).

Tein sitten lopulta varauksen, johon en saanut minkäänlaista ilmoitusta "varaus onnistunut" eikä järjestelmä ilmoittanut esimerkiksi sähköpostilla mitään, enkä edes onnistunut kirjaston järjestelmästä löytämään mitään tietoa varaukseni statuksesta. Luotin tietenkin siihen, että kun mitään virheilmoituksia ei varausta tehdessäni tullut, se onnistui.

Sitten muutamaa viikkoa myöhemmin kyllästyin odottamaan, kun mitään tietoa varaukseni tilasta ei ollut tullut. Menin kämppikseni Valtterin kanssa käymään kirjastossa ihan paikan päällä. Ystävällinen kirjastotäti kertoi hiukan huvittuneena, että kyseistä nidettä on hyllyssä vaikka kuinka paljon - ja niinhän niitä olikin. Ihmettelin hiukan, kun varaukseni onnistumisesta ei ollut tullut mitään ilmoitusta. Lainattiin sitten molemmille omat. Jos kirjasto yhden asian on tehnyt hyvin, se on lainauspisteen itsepalvelu: kortti koneeseen, kirja tasolle ja plip, homma on suoritettu.

Marssimme Valtterin kanssa tyytyväisinä kotiin. Aikaa lukea tenttiin oli vielä pari viikkoa. Loppu hyvin, kaikki hyvin?

Ei tietenkään.

Sen kummemmin eräpäivää ajattelematta otin kirjan viikonlopuksi, siis pääsiäiseksi, mukaan Kangasalle, jossa ajattelin kaikessa rauhassa häävalmistelujen ohessa lueskella vielä tenttiä varten. Lauantaina tuli sitten viesti "Ennakkoilmoitus eräpäivästä / Courtesy Notice 23.04.2011". Hetkinen? Eräpäivä 23.4.? Keskellä pääsiäisviikonloppua?


No, kun tarkemmin asiaa pohti, niin kyseessähän oli tietysti viestin lähetyspäivä - siis 23.4., eikä suinkaan eräpäivä. Viestissä, joka varoitti lähestyvästä eräpäivästä, ei siis mainittu kyseistä ajankohtaa laisinkaan. Vähän kuin lähettämissämme hääkutsuissa lukisi "Tervetuloa häihimme 31.1.2011" eikä mitään mainintaa itse hääpäivästä. Hämmennys maximus.

Nyt sitten päätin käydä järjestelmässä uusimassa lainan, ettei tarvitsisi hyvää työpäivää Samcomilla uhrata kirjastossa käyntiin. Taistelin jälleen tieni sisälle kirjaston järjestelmään. Sisäänkirjautumisruudussa "Enter"-nappi ei muuten toimi, vaan täytyy hiirellä klikata OK-nappia. Yliopiston kirjasto onnistuu jälleen poikkeamaan vakiintuneista käytännöistä, mutta ehkä järjestelmän tarkoitus onkin rikkoa rajoja, eikä olla käyttäjäystävällinen?

Navigoin lopulta ihan onnistuneesti "Asiakastiedot"-sivulle, jolta lainatiedotkin löytyvät. Valitsin haluamani niteen, klikkailin "Uusi lainat" ja BAM!


Ei voida uusia. Miksei? EN TIEDÄ. Tämä järjestelmän käyttäjälleen antaman informaation määrä on lähellä aiheuttaa vakavia ylivuotoja muuallakin kuin käyttömuistin puskurissa.

Lähde: www.ragefaces.com
Ennen "Uusi lainat"-napin painamista järjestelmä ei suvaitse kertoa, ettei jotain lainaa voisi uusia. Tähän informaatioon käyttäjä pääsee käsiksi vasta yrittäessään uusimista. Oh joy! Sain muuten huomata, että yli kuukausi sitten tekemäni varaus kirjaan, joka sitten löyty hyllystä, oli vieläkin voimassa. Olin jo sijalla 1! Huisaa, varausta tehdessäni olin sijalla 2 tai 3.

Huomaako kukaan muu tässä epäloogisuutta? Tosiaan, varaamalla niteen kirjaston tietojärjestelmän kautta en vieläkään ole saanut aikaiseksi paitsi ennenaikaista harmaantumista, mutta talsimalla itse paikalle ja hakemalla hyllystä eri niteen mutta täsmälleen saman kirjan jolle olin asettanut varauksen, olen jo ehtinyt lukea sen läpi. Ilmeisesti siis juuri se nide, johon kohdistin aiemmin varaukseni (koska varaukset tosiaan täytyy kohdistaa juuri tiettyyn niteeseen, fuck yeah!) on jätetty palauttamatta, mutta muita niteitä samasta teoksesta on kertynyt melkein riesaksi asti. Hyllyä kollatessani näin niitä 5-6 kappaletta.

Näin kirjasto siis niin sanotusti haistattaa parhaansa mukaan pitkät niille käyttäjille, jotka noudattavat sääntöjä ja hyödyntävät tietotekniikkaa toimissaan, ja tekevät tasan yhden varauksen haluamaansa niteeseen. Ensi kerralla tiedän varata aivan joka ainoaa nidettä yhden kappaleen (siis noin 15 kappaletta samaa kirjaa) ja pitää sormia ristissä, että edes jokin varauksista onnistuisi, ja onnistuneiden varausten kohteista edes joku ilmestyisi kirjastoon siten että voisin sen käydä lainaamassa.

Tai sitten vain MENEN kirjastoon, haen hyllystä kirjan, lainaan sen ja nauran. Nauran kaikille, jotka joutuvat käyttämään tätä paskaa järjestelmää.


Lisähajotusta tarjolla hitaimmille

Järjestelmän kanssa arpoessani meni välillä hetki jolloin en aktiivisesti klikkaillut linkkejä kirjaston sivuilla. Silloin ruutuun ilmestyi vääjäämättä huomioikkuna "Varoitus - istuntosi päättyy pian!" ja nappi "Päivitä istunto." Oi kuinka 90-lukua! Muutamalla ensimmäisellä kerralla yritin jopa tehdä järjestelmälle mieliksi ja klikata nappia, mutta ruutu VÄISTI ensimmäistä yritystäni ihan joka kerta! Toisella painalluksella sitten osuin jo nappiin.


Toisella painalluksella osuin oikeaan kohtaan. Järjestelmä ilmeisesti huomasi tämän, sillä seuraavalla kerralla se ei enää edes varoittanut, vaan kirjasi minut itsestään ulos ja syötti tällaisen ikkunan:



Mitä tästä kaikesta jäi käteen?

  • No, nyt osaan käyttää Jyväskylän yliopiston kirjastoa. Tiedän, että se on huonosti ja käyttäjän silmissä suorastaan typerästi ja epäreilusti toteutettu.
  • Kirjan laina erääntyy huomenna eikä sitä pysty siirtämään enkä tiedä miksi.
  • Minulla on varaus samaan kirjaan jonka joudun huomenna palauttamaan, olen jonossa sijalla yksi ja luultavasti myös sen niteen varaus erääntyy huomenna. Toisaalta, en kyllä laskisi liikaa tämän kortin varaan...
  • Säälin niitä jotka joutuvat opiskelujensa vuoksi asioimaan kirjastossa.
  • http://lh5.ggpht.com/_JkaiGDJIxR4/TEifq6RF2zI/AAAAAAAAAOo/lU1mFGm2-AA/rage.jpg


PS. Lue myös jatko-osa: http://koskila.blogspot.com/2011/05/library.html
Suhtautumiseni kirjastoihin jatkossa.
Lähde: naurunappula




8 kommenttia:

  1. Meidän kurssijärjestelmän kirjautumissivun tiedot tyhjeni edellisessä versiossa chromella kun painoi enteriä, nykyisessä se vain ei tee mitään...

    VastaaPoista
  2. Poikkeavuus on muodikasta. Muistaakseni submit-tyyppiset napit ovat kaiken lisäksi AUTOMAATTISESTI bindattu enteriin - ne on täytynyt tehdä jollain muulla teknologialla tai erikseen estää enterin toimiminen jotta tuo toiminnallisuus on pilattu ;/

    VastaaPoista
  3. Tai sitten olisit voinut lainata ko. teoksen minulta.

    VastaaPoista
  4. Mtä? Mikset kertonut tota sillon kun hajoilin Ellin tenttiin ja kirjastoon? :D

    VastaaPoista
  5. En kyllä ymmärrrä, miten oot saanut tehtyä näin yksinkertaisesta asiasta näin vaikean. :D Minä en edes osaa varata vain yhtä nidettä, vaan pelkän yhden teoksen ensimmäisenä vapautuvan kopion (julkaisuvuodet tosin on järjestelmässä erotettu toisistaan). Mutta ilmeisesti ihan hyvä juttu, ettei it-tdk:ssa tarvitse enempää kirjoja lukea.

    VastaaPoista
  6. Epäonnistuin tosiaan itse teoksen varaamisessa surkeasti ja sain varattua niteen, jota ilmeisesti joku (tai useampikaan) edellisistä lainaajista ei palauttanut ajallaan. Tai ollenkaan. Toivottavasti kirjasto sai perittyä hyvät sakot heiltä... :)

    Hyvä ettei kirjoja tarvitse lainailla enempää, pysyy alan opiskelijoiden mielenterveys paremmalla tolalla. En ole meinaan yksin ongelmieni kanssa...


    Hämmentävintä oli, että parin viikon päästä varauksen teon jälkeen kun talsin kirjastoon, hylly oli täynnä kyseistä teosta, vaikka tentti oli vasta edessä päin ja kirjaa haluavia opiskelijoita oli varmasti vielä pilvin pimein odottamassa toiveikkaasti ilmoitusta varatun niteen vapautumisesta...


    Kuten myöhemmästä kirjastohajoilustani ehkä selviää, ei edes tässä tekstissä ylistämäni itselainauspiste suostu aina toimimaan kun epäonninen it-tdk:n opiskelija uskaltautuu turvautumaan kirjaston palveluihin... :D

    VastaaPoista
  7. Ehkä siihen toimimiseen tarvitaan jotakin humanistin kosketusta, kun itse en ole ikinä kohdannut ongelmia minkään muun kuin kirjaston asiasanahaun kanssa. :D

    Mutta olen kyllä huomannut, ettei it-puolelta pahemmin kirjastoon lähdetä: Vasta pari päivää sitten opiskelukaverit tuumailivat, että joko kävivät ensimmäisen kerran vasta monen vuoden opiskelujen jälkeen tai eivät ole edelleenkään käyneet kirjaston kahvilaa kauempana kirjaston sisällä.

    VastaaPoista
  8. Itsehän opiskelen nyt siis kolmatta vuotta, ja tämä oli toinen kerta kun joudun lainaamaan kirjastosta kirjan jotain kurssia varten. Lehtiarkistoa olen hyödyntänyt kerran aiemmin, silloin selvisin ongelmitta jos pään hakkaamista kopiokoneen käyttäjärajapintaan ei lasketa.

    IT-ala on onneksi siksi nykyaikainen, että lähteinä ja opetusmateriaaleina hyödynnetään pitkälti muita välineitä/medioita kuin kirjoja ;) Kirjaston ongelmat taasen johtuvat ilmeisesti paljolti myös käyttäjistä, niin kuin kirjaston edustajien kommentti uudemmassa kirjoituksessani paljastaa - etsimäni kirjat oli joku muu kirjaston käyttäjä jemmannut eri hyllyyn. Varmaan sama tyttö joka tönäisi Valtteria pitäessäni ulko-ovea auki... :D

    VastaaPoista