Profiili

Oma valokuva

Helsinkiläistynyt ex-Jyväskyläläinen IT-alan yrittäjä, kirjanpitäjä, valkokaulusduunari, kauppatieteiden maisteri ja tietojärjestelmätieteen tohtoriopiskelija. Joskus saattaa lipsahtaa myös politiikan puolelle. Huhuista huolimatta en oikeasti ole kokoomusnuori, vaan lähinnä oikeistoliberaali.

Blogin kirjoittaminen on minulle ensisijaisesti keino omien ajatusten järjestelyyn aiheesta jos toisestakin. Erityisesti tekstit keskittyvät verotuksen, opiskelun, talouspolitiikan ja välillä yrittämisen tai sijoittamisenkin ympärille. Kirjanpitäjätaustani ja opintojeni vuoksi niistä aiheista voin kertoa tietävänikin jotakin.

Muita linkkejä
Yritykseni nettisivut löytyvät osoitteesta https://www.koskila.net. Mikäli asiat ja jutut joita päivittäin teen oikeasti kiinnostavat, niistäkin löytyy enemmän tietoa omilta nettisivuiltani.

2.5.2011

The Library

Seikkailuni kirjaston ihmeellisessä maailmassa jatkuu! Tämä kirjoitus on siis jatkoa aiemmalle kirjoitukselleni, jossa kävin väsytystaistelua Jyväskylän yliopiston kirjastoa vastaan.

En ole saanut lähettämääni sähköpostiin varsinaista vastausta kirjastolta tai tietohallintokeskukselta, mutta erään IT-tiedekunnan lehtorin kanssa jutustelin järjestelmästä hiukan. Sain kuulla, että järjestelmässä pystyy tekemään nidevarauksen lisäksi nimikevarauksen, jolla saisi sitten minkä tahansa kirjastoon palautuvan niteen ko. nimikkeestä itselleen. Täytynee yrittää löytää ominaisuus järjestelmästä jos vielä joskus joudun lainaamaan jotain...

Tavallaan on noloa, että lähinnä kirjastolle osoittamaani palautteeseen saan vastauksen ainoastaan hiukan asiasta ulkopuoliselta IT-tiedekunnan edustajalta, kun kritisoimastani järjestelmästä vastuussa lienevät THK ja tietenkin kirjasto itse. Toisaalta ainakaan THK:lta en uskaltanut minkäänlaista elonmerkkiä kyllä odottaakaan...

THK:n mahdollisesti ymmärtämä palautteen laji.

Joka tapauksessa lähdin palauttamaan lainaamaani kirjaa, sillä en halua joutua vielä erikseen rahoittamaan tuota kirjaston järjestelmää. Kun niteen lainan uusiminen internetissä ei onnistunut, arvelin että siihen kohdistuu varaus eikä sitä pysty uusimaan laisinkaan, mutta päätin silti yrittää. Paikalle päästyämme tarkistimme kuitenkin ensin tietokannasta, että hyllyssä pitäisi olla yksi kappale haluamaamme kirjaa, mutta selattuamme koko B-C -hyllyn läpi, emme sitä löytäneet, joten alistuimme kohtaloomme ja päätimme kokeilla mukana olevien kirjojemme lainojen uusimista.

Kirjaston palautus-/lainausautomaatissa ei lainan uusimismahdollisuutta ollut, joten jonotimme oikein vanhanaikaisesti palvelutiskille asioimaan.

Tiskiltä sitten asiakaspalvelija totesi, ettei pysty uusimaan lainaa, vaan kirja pitää ensin palauttaa ja sitten lainata uudestaan. Hän lähti oikein näyttämään meille miten se tehdään, ja marssimmekin lähimmälle automaatille. Vekotin ei kuitenkaan suostunut yhteistyöhön edes asiantuntijan kanssa, ja aikansa näyttöä tökittyään hän siirtyi seuraavalle automaatille. Siellä palauttaminen onnistui, ja kas kummaa - niteen sai lainattua samalla automaatilla heti uudestaan!

Väsytystaistelun toisenkin erän lopulta voittaneina marssimme uupuneina mutta tyytyväisinä kotiin.

Siis, kerrataanpa: lainan uusiminen netissä ei onnistunut. Kirjan palauttaminen ja välitön uudelleenlainaaminen paikan päällä kirjastossa kuitenkin onnistui, kunhan vain valitsi oikean automaatin. Onkohan tässä nyt tarkoituksena saada ihmiset lopettamaan tietojärjestelmien käyttö ja käymään aina vain paikan päällä kirjastossa lainaamassa niteensä? Tämä kävisi toisaalta järkeen, sillä kirjastossa on kahvio, jonne automaattien kanssa arpomiseen, teosten etsimiseen ja kopiokoneita vastaan taisteluun kyllästyneet asiakkaat menevät tuhlaamaan rahansa kalliiseen kahviin ja ylihintaisiin suklaapatukoihin. Selvää voittoa.

Päivää edellisten tapahtumien jälkeen sain sitten lopulta sähköpostia kirjastosta - varaamani nide on nyt saapunut.

No ei siinä mennytkään kuin reilu kuukausi.

Mitäs ihmettä teen sille nyt? Laitoin aikanaan varauksen raukeamaan 4.5., eli kirja on ilmeisesti siis piilossa hyllystä, jossain pimeässä varastossa varattuna minulle tuohon päivään asti. Viestissä ei kerrota mitä minun tulisi tehdä jos haluan purkaa varauksen ennen aikojaan.

Olkoon. Pitäkööt tunkkinsa.

Suurin piirtein tästä on kysymys Jyväskylän yliopiston kirjastossakin.
Lähde: bungie.net

***************

Tämän tekstin tullessa julki, olemme Marin kanssa viettämässä lyhyttä häälomaa :) Fyysinen lokaatio ja aktiviteetit säilykööt salaisuutena. Vastailen maileihin ja kommentteihin satunnaisesti, mutta viimeistään 5.5. alkaen taas säännöllisesti.

5 kommenttia:

  1. Pahoittelumme, että olet joutunut odottamaan vastaustamme useita päiviä. Näin juhlapyhien aikaan lomat keskeyttävät ikävästi työntekoa.
    Nostat kirjoituksessasi esiin useita kirjaston käyttöön liittyviä ongelmia, joista osan koemme myös itse ongelmaksi. Toivottavasti alla oleva vastauksemme selventää, miksi asiat ovat näin. Joudumme jakamaan vastauksemme useampaan eri viestiin blogisi salliman vastauspituuden ylittyessä (4096 merkkiä).

    Kirjasto pitää löydettävyyttään hakukoneilla tärkeänä ja ainakin tätä vastausta kirjoittaessa (3.5.2011) kirjaston sivut https://kirjasto.jyu.fi/ löytyvät Googlen ja muiden hakukoneiden kautta normaalisti.

    Kirjaston sivut julkaistaan yliopiston käyttämällä Plone-sisällönhallinta järjestelmällä, jossa kirjaudu-toiminto on sijoitettu sivun oikeaan yläreunaan. Se on tarkoitettu lähinnä sivuston ylläpitoon. Sivullemme ei siis tarvitse kirjautua erikseen yliopiston käyttäjätunnuksilla. Poikkeuksen tekee kirjaston järjestelmistä Nelli-portaali http://www.nelliportaali.fi/JY jossa kirjautunut käyttäjä voi luoda omia kirjahyllyjään ja etäkäyttää verkkoaineistojamme. Myös Jykdok-järjestelmäämme https://jykdok.linneanet.fi voi kirjautua oheisten ohjeiden mukaisesti kirjastokortin numeron, salasanan ja sukunimen mukaan https://jykdok.linneanet.fi/help/Finnish/login.htm . Näistä järjestelmistä ja niiden uudistamisesta löydät lisätietoa edempänä tässä vastauksessa.

    Plonella toteutetut sivumme tunnistavat käyttäjän selaimen kielen: jos käytät selaintasi englanninkielisenä sivut avautuvat oletuksena englanniksi, jos vaihdat asetuksesi suomalaisiksi sivuston, oletuskieleksi tulee suomi. Kirjaston sivut noudattavat yliopiston sivujen linjaa jossa sivusto julkaistaan suomeksi ja englanniksi.

    Kuten huomasitkin, on kirjastojärjestelmämme ulkoasultaan vanhahko. Kirjastojärjestelmät ovat melko laajoja järjestelmiä, joilla paitsi näytetään aineiston saatavuutta, myös luetteloidaan aineiston metatietoja, hoidetaan mm. saapumisvalvontaa ja tilauksia sekä tiliöidään maksuliikennettä. Lisäksi niillä tulee voida huolehtia uusinnoista, varauksista ja maksuista sekä hallita asiakasrekisteriä. Kovin montaa valmistajaa ei alalta löydy ja hankinta- ja käyttöönottoprosessit ovat raskaita.

    Jykdok on toteutettu Voyager-kirjastojärjestelmällä jonka juuret juontavat 90-luvulle. Suomalaiset yliopistokirjastot hankkivat kirjastojärjestelmät konsortiona http://www.kansalliskirjasto.fi/kirjastoala/linnea2.html ja järjestelmien elinkaari on pitkä. Järjestelmä on kaikissa yliopistokirjastoissa sama, katso esimerkiksi Helsingin yliopiston Helkaa https://helka.linneanet.fi/webvoye.htm .

    Samanlaisen järjestelmän käyttö suomalaisissa korkeakouluissa on katsottu palvelevan niin käyttäjiä kuin kirjastojakin. Jyväskylän yliopiston kirjasto, kuten useat muutkin kirjastot, ovat parasta aikaa ottamassa käyttöön järjestelmän uusinta versiota. Uuden version toimintoihin voit käydä tutustumassa esimerkiksi Arto-tietokannassa. https://arto.linneanet.fi/

    Yliopistokirjastoihin suunnitellaan myös kokonaan uutta käyttöliittymää ns. KDK-hankkeen myötä http://www.kdk.fi/ . Toivomme sen asiakasliittymän yhdistävän Jykdokin ja Nellin sujuvammaksi yhdeksi palvelukokonaisuudeksi.

    Valitettavasti nykyiset järjestelmät eivät ole kovin helppoja käyttää. Tämän vuoksi järjestämme asiakkaillemme koulutusta johon voit tutustua täältä: https://kirjasto.jyu.fi/tiedonhaku .

    jatkuu -->

    VastaaPoista
  2. Kirjastolla on rajallinen määrä lainattavaa materiaalia. Saadaksesi tarvitsemasi mutta lainassa olevan aineiston, tulisi varaus aina tehdä nimekkeeseen eli kirjan nimeen, ei tiettyyn niteeseen kuten olit tehnyt. Näin tehdessä varaus tarttuu ensimmäiseen palautuneeseen kirjaan. Varausta tehdessäsi sinulle ilmoitetaan näytöllä kun varaus onnistuu. Jos olet tehnyt nidekohtaisen varauksen, se pysyy voimassa vaikka saisit jonkin muun kirjan niteistä käsiisi.

    Jykdok lähettää maksuttoman saapumisilmoituksen saapuneesta varauksesta sekä ennakkoilmoituksen lähestyvästä eräpäivästä ilmoittamaasi sähköpostiin. Valitettavasti järjestelmä ei osaa merkitä viestiin eräpäivää. https://kirjasto.jyu.fi/lainaus

    Jälleen lainojen uusimisessa, kuten huomasit, ei järjestelmä pysty kertomaan onko lainasi mahdollista uusia esimerkiksi toisen asiakkaan tekemän varauksen takia. Sinun on koetettava onnistuuko uusinta. Jos uusiminen ei onnistu, saat ilmoituksen ”lainoja ei voi uusia”.

    Kerroit ensimmäisessä kirjoituksessasi , että tyttöystäväsi yritti käydä lainaamassa tarvitsemaasi teosta, mutta asiakaspalvelijamme tarjosi hänelle ”ei-oota”. On vaikea sanoa, mitä on tapahtunut. Asiakaspalvelussa työskentelevät auttavat päivittäin asiakkaitamme löytämään kirjoja. Olisiko tässä sattunut väärinkäsitys: asiakaspalvelija on ehkä tarkoittanut, ettei kirjaa ole nyt saatavana ja tyttöystäväsi on ymmärtänyt, ettei kirjaa ole lainkaan meidän kokoelmissa.

    Toisessa kirjoituksessasi kerroit ongelmista uusinnan ja automaattien kanssa. Kirjaa ei pysty uusimaan netissä esim. silloin, jos siihen on varauksia, jos uusintakertojen määrä on täyttynyt, jos asiakas on lainakiellossa tai jos asiakastiedot ovat vanhentuneet. Harmaita hiuksia sekä meille että asiakkaille tuottavat erityisesti tilanteet, joissa hyllyssä saatavana oleviin kirjoihin tehdään varauksia - tämähän estää lainaajaa uusimasta lainojaan. Kyseessä on jälleen järjestelmän heikkous: saatavana olevien kirjojen varaaminen pitäisi ehdottomasti pystyä estämään, mutta nykyjärjestelmässä se ei onnistu. Automaatteja meillä on tällä hetkellä kolme ja niissä on hieman erilaiset toiminnot. Yhdellä onnistuu lainaus ja kahdella muulla sekä lainaus että palautus. Tosin systeemi tulee lähiaikoina muuttumaan, koska olemme hankkimassa uutta lajittelevaa palautusautomaattia.

    Vielä varauksestasi: varattu kirja, jota et nyt tarvitse, on poistettu varauksistasi. Saapumisilmoituksessa näkyy yhteystiedot, joten meille voi ilmoittaa, mikäli varausta ei tarvitse. Mikäli jatkossakin teet varauksia, joiden noutopaikkana on pääkirjasto, kannattaa kokeilla suuren suosion saavuttanutta varausten itsepalvelunoutoa. Kirjat löytyvät varattujen hyllystä asiakkaan nimen mukaan aakkosista. Voit napata kirjan mukaasi ja lainata automaatilla, jolloin ei tarvitse jonotella palvelupisteeseen. Lisätietoa tästä löydät: https://kirjasto.jyu.fi/lainaus/varaukset-ja-saapumisilmoitukset

    Toivoit, että kirjasto ottaa kommenttisi asiakaspalautteena. Näin olemme nimenomaan tehneet. On erittäin hyvä, että kirjaston käyttöön liittyviä ongelmia nostetaan esiin. Pyrimme palvelemaan asiakkaita mahdollisimman hyvin. Joissakin asioissa onnistumme, joissakin on vielä paljon petrattavaa. Emme kuitenkaan usko, että kirjaston käyttö olisi täyttä kärsimystä. Meillä asioi vuosittain tuhansia asiakkaita ja palautteen perusteella myös tyytyväisiä asiakkaita löytyy runsaasti. Tervetuloa siis jatkossakin käyttämään kirjaston palveluja - ja antamaan niistä palautetta, jotta saamme palvelujamme edelleen kehitettyä.

    Kirjaston puolesta Annikki Järvinen ja Teemu Makkonen

    VastaaPoista
  3. Pakkohan tähän on kommentoida :D

    Ensin Antille: JYKDOK on vähän hankala alkuun, mutta kerran käytettyä se kyllä näyttää ihan inhimilliseltä :) Ja ainakin yliopiston sivuilta, opiskelijoille tarkoitetusta osiosta (ISA) löytyy kirjastoon suoralinkki.

    Sitten kirjastolle: En ole ikinä kuullut kenenkään tekevän varausta kirjan nimikkeeseen tai sen olevan edes mahdollista, mutta hyvähän se on saada tietää näin kahden vuoden käyttökokemuksen jälkeen. Ja voisin saman ajan (tai pidempään) tietokantaanne käyttäneitä kavereitani myös informoida vastaavasta mahdollisuudesta. Vielä, jos sen ominaisuuden jostain löytää, niin hyvä...

    Terveisin Suvi K.

    VastaaPoista
  4. Hyvä huomio! Täytyy tunnustaa, että sorruimme tuossa kohtaa vastaustamme kirjastoslangiin. Asiakkaan on turha murehtia nimekkeistä tai niteistä - pääasia, että saa kirjan käteensä. Käytännössä jos tekee varauksen johonkin kurssikirjaan, Jykdokin nykyiselle varauslomakkeelle ei tarvitse tehdä muita muutoksia kuin lisätä kirjastokortin numero. Varaus kohdistuu kirjan kaikkiin kappaleisiin. Joskus sattuu sekaannuksia varausten ja varastotilausten kanssa. Varaus tehdään lainassa olevaan kirjaan. Varastotilauksella saa tilattua kirjoja tai lehtiä kirjaston varastoista. Kannattaa tarkistaa, että valitsee oikean vaihtoehdon, jolloin saa myös oikean lomakkeen täytettäväksi.

    Kirjaston puolesta Annikki Järvinen

    VastaaPoista
  5. Kiitokset kattavasta vastauksesta! Hienoa jos antamastani, paikoittain ehkä hiukan hyökkäävästäkin palautteesta on hyötyä.


    Vastaan vielä muutamaan kohtaan kommentissanne.

    Plone tunnisti minun tapauksessani kielen väärin, sillä selailin sivuja läppärilläni, jossa on suomenkielinen Windows 7, ja selain sekä jotakuinkin kaikki muukin softa on suomeksi.

    Panu kertoikin jo Voyager-järjestelmän hankinnan taustasta ja syistä, ja olen valmis uskomaan että se on tarjolla olevista vaihtoehdoista jopa paras. Vaatimukset järjestelmän teknisille ominaisuuksille ovat varmasti korkeat, joten tarjonta lienee aika vähäistä.

    Valitettavan usein isoissa ja monipuolisissa järjestelmissä ajatellaan käyttäjää vasta viimeisenä, ja se kyllä näkyy Jykdokinkin käytettävyydessä. Jos toisen vuoden tietojärjestelmätieteen opiskelija, joka on eskarista asti käyttänyt tietokonetta opiskeluun ja vapaa-ajallaan, ei pärjää edes kaverinsa kanssa yrittäessään jollekin järjestelmälle, vian voisi ajatella olevan muualla(kin) kuin käyttäjissä. Varsinkin kun Facebookissa saamani palautteen perusteella en ole ongelmien kanssa yksin. Toivotaan että kdk tai järjestelmän päivitys tuovat parannusta käytettävyyteen. :)

    Kuten Suvikin ihmetteli, tuo nimikkeeseen kohdistuva varaus on minullekin uusi, pitänee tutustua asiaan jos vielä joudun kirjoja lainaamaan.

    Hyvä jos osa tai jopa valtaosa käyttäjistä on tyytyväisiä, itsekin olen kiitollinen siitä että kirjojen ja lehtien lainaamiseen ja lukemiseen on olemassa. Vaikka kirjaston kanssa asioiminen ainakin minun tapauksessani rohmusikin aikaa suorastaan kohtuuttomasti, säästi kirjan lainaaminen minulta rahaa huomattavan summan. Aloilla, jossa kirjoja käytetään useammalla kuin yhdellä kahdestakymmenestä kurssista, säästö alkaa olla opiskelijalle jo merkittävä.

    Suville vielä: en ole ISA-portaalia edes yrittänyt käyttää, etusivu on pelottavan näköinen ja nytkään en kokeillessani ensin edes päässyt sivuille. Ehkä tuokin voisi olla näppärä vaikka selaimen aloitussivuna...

    Jykdokin käytön (ainakin nidevaraukseen) osaan nyt sitten jo ensi kerralla ;)

    VastaaPoista